Welkom in de omnichannel-wereld van Albert Heijn

tumblr_nkmok9XJJL1u9x684o1_r2_1280

Al eerder gehoord van de term omnichannel? Op dit moment echt een modewoord in de digitale wereld. Alleen heb ik het gevoel dat deze mode nog wel eens lang kan aanhouden. Een voorproefje van omnichannel bij Albert Heijn.

Omnichannel betekent dat de online (zeg maar het internet) en de offline (zeg maar onze aloude werkelijkheid) wereld met elkaar worden verbonden. Als klant kun je zelf bepalenop welke manier (dit noemen we ook wel het kanaal) je wanneer en wat wilt doen.

Zo kan het zijn dat je recepten uit Allerhande aan het zoeken bent met een tablet op de bank en de ingrediënten de volgende dag ophaalt bij een Pick Up Point, of ze laat thuisbezorgen.

3D-chocolade

Een aantal voorbeelden van deze omnichannel-wereld vind je in de nieuwe AH XL in Eindhoven. Je kunt er bijvoorbeeld zelfscannen met je eigen mobiele telefoon of taarten personaliseren met een app op je tablet. Met deze app maak je een ontwerp, dat vervolgens door een 3D-printer in chocolade wordt geprint. Deze print wordt op de taart gelegd. In enkele minuten heeft de klant een gepersonaliseerde taart.

Persoonlijke gidsen

Voor veel klanten gaan deze veranderingen best snel. In de AH XL winkel in Eindhoven hebben we dan ook gidsen rondlopen die klanten helpen actief gebruik te maken van deze diensten. Via een tablet op de koffietafel kunnen zij worden opgeroepen. De koffietafel in de winkel is namelijk voorzien van tablets waarop je uitleg krijgt hoe de apps in de winkel werken. Zo vind je je favoriete wijn via de wijnvinder, recepten via de Allerhande-app en kun je zoals gezegd een medewerker oproepen om uitleg te geven over al dit geweld.

iBeacon

Voor het oproepen van medewerkers maken we gebruik van de iBeacon-technologie (een soort antennes). Op de tablet kun je precies zien waar de medewerker zich bevindt en hoe lang het nog duurt voordat de medewerker bij je is. De medewerkers zijn voorzien van een iPod waarmee ze informatie voor klanten kunnen opzoeken en kunnen chatten om elkaar te helpen.

Albert Heijn vs. bol.com

Om de digitale wereld van bol.com te verbinden met onze winkel is er een inspiratiemeubel, waarop je door het assortiment van bol.com kunt bladeren en de artikelen kunt bestellen. De pannen die in de actie zijn bij bol.com, zijn direct te verkrijgen in de winkel. Zit je kleur of maat er niet tussen? Dan bestel je deze op een tablet, zodat het de volgende dag thuis kan worden afgeleverd of af te halen is bij het bol.com-afhaalpunt in de winkel.

Innovatieve leerstof

Onze medewerkers staan centraal in deze nieuwe wereld. Voor hen hebben wij een leerplatform ontwikkeld, waarin de leerstof op een innovatieve manier wordt aangeboden. Denk daarbij aan games, interactieve video’s, swipes en flashcards. Deze stof is altijd en overal (thuis, in de winkel en onderweg) te benaderen. Zo kan de medewerker zelf kiezen wanneer en waarop hij dit wil volgen. Wel zo omnichannel!

tumblr_inline_nmfp8fb9O11tn08sr_75sq
Martin Gerssen – Retail innovatie team Albert Heijn

Reacties

  1. Ivo Kruse Koster zegt

    Hi Martin,
    Lees nu pas jouw blog. Interesssante winkel in Eindhoven. Hoe staat het met een eventuele uitrol van het omnichannel service-denken naar Bussum?

    • Martin Gerssen zegt

      Beste Ivo,

      Welk van de concepten bedoel je precies?

      Op dit moment lopen verschillende proeven nog in Eindhoven.

      Groet Martin Gerssen

  2. Miranda zegt

    He Martijn,
    Lees nu ook voor het eerst je blog.. Super interessant.. Zal t zeker blijven volgen, en ja gebruik mijn mobiel ook erg veel werkgerelateerde.
    De agf app waar jij het over hebt.. Hoe kom ik daar aan?
    Lijkt me een waardevolle aanvulling voor mijn agf collega ‘s, en voor mezelf uiteraard ook om klanten nog beter te kunnen adviseren.

    Groet

    Miranda

  3. zegt

    Martin, omnichannel is i.t.t. wat velen denken niet nieuw. Ahold zelf hield zich in 1999 al bezig met omnichannel. Dit in de omgeving van het toenmalige Albert.nl. Vijf winkels in één wagen. AH, Etos, Gall & Gall, De Tuinen en DeliXL. Allemaal online, offline, op verschillende momenten en zelf betekenis aan het begrip geven omdat niemand in binnen- en buitenland wist wat het was. De consultancy was één bladzijde verder in het boekje.

    • Martin Gerssen zegt

      Hoi Jan,

      Leuk kijkje in het verleden. Heette dit toen niet James Tele super? Innovatie is vaak een combi van bestaande concepten in een nieuw jasje. Boodschappen bezorgen doen we ook al 132 jaar 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Laat hier een reactie achter! Bekijk onze richtlijnen en voor vragen kunt u ons e-mailen.