Het InnovatieCafé op het Hoofdkantoor van Ahold Delhaize bestaat 10 jaar!

inno

“Wij stellen er een eer in om met zulke zaken als eerste te komen”. Deze quote van Albert Heijn staat op het raam van het InnovatieCafé hier op het hoofdkantoor van Albert Heijn. Het InnovatieCafé is de fysieke plek waar innovatie binnen Ahold Delhaize zichtbaar wordt gemaakt. Dit gebeurt al 10 jaar, een mooi moment om hier wat meer over te vertellen.

Wat is het InnovatieCafé?

Innovatie zit in het DNA van Albert Heijn. Om innovatie meer te laten ‘beleven’ door onze collega’s maken wij innovaties waar we trots op zijn zichtbaar. Dit doen we door demo opstellingen te plaatsen. Dit helpt bij het begrip en discussies over de toepasbaarheid binnen ons bedrijf. Vanuit die gedachtegang is het InnovatieCafé ontstaan. Het InnovatieCafé is inmiddels de plek waar we kennis met elkaar delen door het geven van lezingen, inspireren we elkaar door trends zichtbaar te maken en werken wij samen aan innovatie.

Podium voor innovatie

In het InnovatieCafé hebben wij een oude pallet omgebouwd tot podium. Op dit podium  bieden wij letterlijk een podium voor innovatie en kunnen collega’s en leveranciers hun verhaal vertellen over innovatie. Binnen een grote organisatie zweeft veel kennis en vinden collega’s het leuk om meer over hun projecten te vertellen aan andere collega’s. Ook worden er veel ontwikkelingen gespot in de markt die goed zijn om met elkaar te delen. Leveranciers vinden het ook vaak fijn om ons bij te praten over nieuwe ontwikkelingen in een bepaald vakgebied. Het podium is ook de plek waar startups pitchen voor onze organisatie. Dit zijn kleine net opgezette bedrijfjes die een samenwerking zoeken met ons bedrijf. Door middel van het geven van een pitch wordt beoordeeld of samenwerking gewenst is en koppelen we hier direct een eigenaar uit de business aan.

Nieuwe producten

In het InnovatieCafé laten wij ook nieuwe producten in het assortiment zien van Albert Heijn, Etos en Gall&Gall en kun je ze uitproberen. Zo hebben wij vele proeverijen gehad en is het vaak een komen en gaan van leveranciers met dozen vol nieuwe producten. Wat mij bij is gebleven is de nieuwe dagcrème voor heren. Hiervoor zochten wij testers. Nu is onze ervaring dat mannen hier niet zo snel warm voor lopen, maar er blijken hier toch wel wat ijdeltuiten rond te lopen. Meer dan 40 mannen probeerden enthousiast de nieuwe dagcrème.

Innovatie tot in de winkels

Onze medewerkers in de winkels betrekken wij door middel van het InnovatieCafé online bij innovatie. Hier kun je alles wat je in het InnovatieCafé ziet ook online bekijken. Door het opzetten van challenges leggen wij een probleemstelling voor en geven zij hun oplossingen. Zo maken wij op een slimme manier gebruik van de knappe koppen in onze winkels.

 Transparanter

Als ik terugkijk naar de afgelopen 10 jaar zie ik dat Albert Heijn veel transparanter is geworden. Vroeger gebeurde innovatie veel meer achter de schermen en stonden de testopstellingen ergens in een kamertje hier op kantoor. Tegenwoordig zetten we testopstellingen in het InnovatieCafé om eerste testen te doen en plaatsen we deze al snel in winkels. Hier doen we met klanten een kleinschalige proef, om te kijken of het concept werkt. Met social media staat een test vaak al een paar uur later online.

Onze eerste innovatie vond plaats in Oostzaan. Het was meneer Heijn zelf die op de fiets strooifolders huis aan huis bezorgde, vrij innovatief in die tijd. Ondanks alle innovatie doen we dit na 132 jaar nog steeds, iedere week.


Martin Gerssen

Reacties

  1. Jeanette zegt

    Is de koopzegel nog niet aan innovatie toe?
    Ik ben er zelf nooit aan begonnen omdat ik het zo’n gedoe vind.
    Ik vind het nu echt tijd worden om ze digitaal te gaan sparen en dan doe ik mee.
    Digitaal spaart uw en onze tijd en het is volgens mij nog goedkoper ook.
    Misschien met een chip op de bonuskaart?
    Wie vindt dit een slimme innovatie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Laat hier een reactie achter! Bekijk onze richtlijnen en voor vragen kunt u ons e-mailen.