Deeleconomie

22_Tumblr_2015_innovatie_DEF

Heb je al eens gehoord van ‘sharing ecomomy’, oftewel ‘deeleconomie’? In een deeleconomie heb je de toegang tot een dienst of een product zonder dat je het bezit. De toegang tot deze dienst wordt vaak mogelijk gemaakt door nieuwe technologie. Voorbeelden als Uber en Airbnb komen je waarschijnlijk wel bekend voor.

Stel: je zoekt een statafel om je verjaardag te vieren. Dan post je dit op de app Peerby, waarmee je onder andere spullen kunt lenen van buurtbewoners. Buurtbewoners die de app ook gebruiken, krijgen hiervan een bericht. Zo kun je elkaar helpen. Want zeg nou zelf, hoe vaak gebruik je die partytent of hogedrukreiniger die in de schuur staat nou eigenlijk? Steeds meer jongeren hechten waarde aan toegang tot diensten in plaats van het bezit hiervan. Zo is onder jongeren een auto steeds minder een statussymbool en daalt het aantal autoverkopen al een poosje. Er zijn dan ook verschillende alternatieven voor het gezamenlijk gebruiken van een auto (Snappcar, Greenwheels). Ook zie je steeds meer andere initiatieven die dit ondersteunen.

Disruptie

De deeleconomie is ontstaan door de economische crisis en vanuit de trend onder consumenten om te consuminderen. Ook technologische innovaties spelen een grote rol. Voorheen kocht ik een cd om muziek te luisteren, nu luister ik dit via Spotify. Hetzelfde geldt voor het kijken van films. Ook hiervoor zijn inmiddels veel alternatieven beschikbaar. Zo heeft op dit moment ruim een miljoen Nederlanders een Netflix-account. Bedrijven als Airbnb en Uber komen met zoveel innovaties onze samenleving binnen dat ze hele marktsegmenten op zijn kop zetten en overbodig maken (disruptie). In de krant vind je dagelijks artikelen over dit onderwerp. Vaak omdat de bestaande wetgeving niet bij de nieuwe diensten aansluit.

Digitaal advertentiebord

Voor Albert Heijn liggen er ook kansen om een rol te spelen in deze nieuwe deeleconomie. Met onze winkels maar ook online kunnen we een bredere rol vervullen in de buurt. Zo vind je al jaren een advertentiebord in onze winkels waar je spullen kunt verkopen en ruilen en waar je diensten kunt aanbieden. Denk aan een kinderfiets en pianolessen. Ditzelfde bord hebben wij in een digitale variant getest in een winkel waarbij je ook vanaf je mobiel en tablet lokaal het aanbod kan bekijken. Onze klanten vonden dit een succes en zijn er klaar voor.

Thuisafgehaald

Op dit moment zijn we bezig met de proef Thuisafgehaald. Bij dit concept kun je als thuiskok een maaltijd delen met je buren. Ook kun je maaltijden afhalen tegen een kleine vergoeding bij jou in de buurt. Als je dus na het koken een portie overhoudt, kun je deze aanbieden op Thuisafgehaald. Zo help je je buren en voorkom je voedselverspilling. Inmiddels zijn er 9.000 thuiskoks aangesloten bij dit initiatief. Ook organiseren wij een Thuisfafgehaald-event, waarbij we klanten oproepen de lekkerste lasagne te maken en deze aan te bieden op Thuisafgehaald. De afhalers geven de thuiskoks reviews waardoor vanzelf de beste thuiskoks boven komen drijven. De landelijke finale vindt plaats op zaterdag 30 mei in onze nieuwe AH XL-winkel in Eindhoven. Ga je mee? Dan delen we samen een auto :-)

Martin_klein_DEF
Martin Gerssen – Retail innovatie team Albert Heijn

Reacties

  1. Tina Arca zegt

    Na het lezen van het artikel ben ik zelf heel nieuwsgierig of er controle is op de hygiëne in de keuken van de koks van de thuis gemaakte maaltijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Laat hier een reactie achter! Bekijk onze richtlijnen en voor vragen kunt u ons e-mailen.