Wat je niet ziet, is er wel

41_Blog Anneke de Vries_DEF

Als SVP Real Estate & Construction ben ik verantwoordelijk voor goede, veilige en duurzame Albert Heijn-winkels. Een flinke uitdaging gezien de continue ontwikkelingen op technologisch gebied! Mijn persoonlijke ambitie voor de nabije toekomst is dat onze winkels per saldo energie opleveren in plaats van dat ze energie kosten. Om die ambitie te verwezenlijken hebben we nog wel wat werk te verzetten, maar we zijn op de goede weg!

Albert Heijn wil zijn klanten lekker eten en lekker drinken aanbieden dat bovendien zo gezond mogelijk is. Daarom doen wij ons uiterste best om duurzaam geteelde producten aan te bieden.  Duurzaam is ook het sleutelwoord als het gaat om onze winkels. Daarmee bedoel ik niet alleen het stenen gebouw en de omgeving, maar ook de inrichting van de winkel met koelingen, stellingen, snijmachines, kassa’s, schoonmaakmachines en ga zo maar door.

Duurzaam in techniek

Duurzame technologie is continu in ontwikkeling. Wat vandaag geldt als top-of-the-bill, is morgen alweer ingehaald door nóg slimmere en dus duurzamere technieken. Het is een continue uitdaging om winkels die we willen verbouwen uit te rusten met de beste duurzame winkelinrichting. We slagen daar behoorlijk goed in. De uitstoot van CO2, die gepaard gaat met het verbruik van elektriciteit daalt al flink sinds 2009. Dat is niet toevallig, daar doen we veel voor. We passen zoveel mogelijk technologische ontwikkelingen toe en we zorgen ervoor dat we de verbouwingen van winkels slim plannen.

Opwarming van de aarde tegengaan

In onze winkels hebben we ervoor gekozen om de traditionele, energiebelastende koudemiddelen te vervangen door state-of-the-art koudemiddelen om zo de opwarming van de aarde tegen te gaan. De verticale koelingen zijn afgedekt met glazen deuren, ’s avonds na het sluiten van de winkel worden alle koelingen afgedekt en ziet de winkel er heel anders uit. Dit allemaal met als doel het energieverbruik zo laag mogelijk te houden en om zo duurzaam mogelijk te kunnen zijn. Ik durf te stellen dat onze nieuwste koelinstallaties de meest energiezuinige en meest milieuvriendelijke zijn binnen de supermarktbranche. Mede door het niet langer gebruiken van aardgas maar van restwarmte uit de koelinstallatie.

Hergebruiken

Duurzaam betekent ook spaarzaam omgaan met grondstoffen. Het liefst zouden we alles wat we gebruikt hebben om een winkel in te richten weer hergebruiken. Denk bijvoorbeeld aan stellingen, vloertegels en het materiaal van winkelwagens dat hergebruikt kan worden, waardoor we de afvalstroom verminderen. Dit geldt voor steeds meer materialen. Zo ontstaat een gesloten systeem waarbij we zo zuinig mogelijk omgaan met wat de aarde ons aan grondstoffen biedt. In een winkel zit dus veel duurzame techniek die niet altijd zichtbaar is.

Winkels die energie opleveren

Als bedrijf hebben we duidelijke doelstellingen om tot 2020 de CO2-uitstoot terug te dringen. Maar we willen meer. Mijn persoonlijke ambitie zou zijn dat onze winkels per saldo energie opleveren in plaats van dat ze energie kosten. Gebruikmaken van zonne-energie, windenergie, warmteterugwinsystemen, nóg zuinigere apparaten en installaties, nóg slimmere isolatie van gebouwen, noem maar op. Een mooi voorbeeld is een winkel in Venray die energie gaat leveren aan de buurt. Deze energie wordt opgewekt met zonnepanelen.

Ambitie

Zo zijn er zijn veel mogelijkheden en toch ook weer beperkingen. Soms kunnen technologische oplossingen niet worden toegepast. Soms zijn oplossingen (nog) veel te duur. Soms… Meestal vinden we toch een oplossing omdat we een enorme ambitie hebben om het blauwe Albert Heijn zo groen mogelijk te laten zijn. En daarin staan we altijd open voor goede suggesties!

Foto Anneke_DEF
Anneke de Vries – SVP Real Estate & Construction bij Albert Heijn

Reacties

  1. John Roghmans zegt

    Hallo Anneke,

    Goede blog, ga zo door met wat je bij AH doet! Enne, mocht je ergens een plekje tegenkomen voor een ervaren vastgoedjurist: ik ben beschikbaar.
    Groetjes en tot ziens, John Roghmans

  2. Menno de Rooij zegt

    Beste Anneke,

    Enorme mooie en uitdagende doelstelling. Als multinationale onderneming vindt ik ook dat je goede en wellicht zware doelstellingen jezelf moet opleggen, en dat je het voortouw moet nemen in initiatieven en product ontwikkeling.

    De doelstelling om de CO2 uitstoot terug te dringen in 2020 vind je gelukkig vaker terug, zo ook in mijn huidige branche de woningcorporaties. Zoals het er nu uitziet ligt er nog een hele opgave om aan de doelstelling te voldoen. Dan begint volgens mij het interessanste “keuze” maken. Ik ben van mening dat elke doelstelling te halen is mits je de juiste middelen beschikbaar krijgt. Echter is de grote vraag of het beschikbaar stellen van deze middelen wel efficiënt en realistisch zijn…
    Hierop moet je wel je doelstelling afstemmen.

    Kortom, een hele mooie opgave.

    Succes.

    Menno de Rooij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Laat hier een reactie achter! Bekijk onze richtlijnen en voor vragen kunt u ons e-mailen.