Goede producten en betere toekomstperspectieven

Week 31_DEF

Mijn naam is Gé Happe, ik ben getrouwd met Loes en heb drie kinderen. Ik werk sinds 33 jaar bij Albert Heijn en houd me al sinds jaar en dag bezig met groente en fruit. De liefde voor groente en fruit is me met de paplepel ingegoten, want mijn opa had een groentewinkel in Zaandam en mijn ouders in Beverwijk.

Sinds twee jaar ben ik als strategisch inkoper verantwoordelijk voor het onderhouden van lange termijnrelaties met leveranciers van AGF en bloemen in Nederland, Europa en daarbuiten. Albert Heijn koopt groente, fruit en bloemen in over de hele wereld. We halen het zo dichtbij als mogelijk en zo ver weg als noodzakelijk. Met Afrika hebben we een bijzondere band, omdat we ook daar lange en intensieve samenwerkingen hebben met leveranciers. Onze pitloze druiven komen bijvoorbeeld van leverancier Karsten uit Zuid-Afrika, onze bloemen van leverancier Oserian uit Kenia en onze verse, gesneden, tropische fruitsalades van leverancier Blue Skies uit Ghana.

Langdurige relatie met leveranciers

Veel van onze Afrikaanse leveranciers participeren in de Albert Heijn Foundation, die actief is in Kenia, Ghana, Zuid-Afrika, Marokko, Madagaskar en Zimbabwe. Sinds 2007 financiert de Albert Heijn Foundation allerlei projecten op het gebied van huisvesting, medische zorg, onderwijs en economische ontwikkeling. Het geld van de Albert Heijn Foundation komt van de leveranciers en van Albert Heijn. Ieder stort een deel van de verdiensten terug in een fonds. Met dit geld worden projecten gefinancierd die door de lokale gemeenschappen zelf worden voorgedragen. Ontwikkelingsorganisatie ICCO toetst en begeleidt alle projecten van de Albert Heijn Foundation. Zij evalueren ook de resultaten en zorgen voor het beheer van de geldstromen binnen de foundation. Zo weten we zeker dat projecten de gewenste effecten hebben, ook op de langere termijn.
De samenwerking die we binnen de Albert Heijn Foundation hebben met leveranciers, maakt voor Albert Heijn een logisch onderdeel uit van de langdurige relatie met leveranciers. Het is wat ons betreft waar duurzaam zakendoen om draait: voor onze klanten kwalitatief goede producten en voor de lokale gemeenschappen betere toekomstperspectieven.

Een bijzonder verhaal

Ongeveer de helft van mijn tijd houd ik me bezig met de Albert Heijn Foundation. Ik bezoek deelnemende leveranciers, volg de projecten en onderhoud de commerciële relatie met deze leveranciers. Onlangs was ik nog op bezoek bij leverancier Blue Skies in Ghana. Blue Skies levert onder andere AH Mangosalade, AH Kokosnoot chunks en AH Tropische fruitsalade mango/papaja/lime aan Albert Heijn. Achter deze leverancier schuilt een bijzonder verhaal. Blue Skies werd namelijk opgericht in 1997 door Engelsman Anthony Pile. Het bedrijf produceert vers gesneden fruit vanuit Ghana, Egypte en Zuid-Afrika en biedt in Ghana werkgelegenheid aan ruim 2700 mensen. In de productiefaciliteit in Ghana wordt al het fruit verwerkt: gerijpt, gesneden en verpakt. Dat ook het verwerkingsproces ter plekke gebeurt, is bijzonder. Dat zorgt namelijk voor het toevoegen van waarde aan het product in Ghana zelf en dus ook voor werkgelegenheid. Blue Skies is de grootste private werkgever in Ghana en de filosofie van oprichter Anthony Pile is dat medewerkers in zijn bedrijf een mooie carrière kunnen maken en zelfs op kunnen klimmen tot manager. Zodoende draagt Blue Skies bij aan het ontwikkelen van een zo belangrijke middenklasse, wat cruciaal is voor de verdere ontwikkeling van Ghana.

Nieuwe basisschool in Obodan

De samenwerking tussen Blue Skies en Albert Heijn dateert uit 2002. Blue Skies was een van de allereerste leveranciers die participeerde in de Albert Heijn Foundation. Dat draagt bij aan een betere toekomst voor de medewerkers en hun families. Zo was ik zaterdag 18 juli in Obodan getuige van de voltooiing van het laatste project van de Albert Heijn Foundation in Ghana. Op deze dag opende de Ghanese minister van onderwijs, in de aanwezigheid van een aantal prominente stamhoofden en –oudsten, samen met Anthony Pile een nieuwe basisschool in het dorp. Het nieuwe schoolgebouw is gefinancierd met geld van de Albert Heijn Foundation en vervangt een oud schoolgebouw dat op instorten stond en onveilig verklaard was. Door het nieuwe gebouw kunnen de kinderen uit en om het dorpje Obodan weer veilig naar school.

Ambitie

Het is onze ambitie om bij het 10-jarig bestaan in 2017 al onze Afrikaanse leveranciers van aardappelen, groente, fruit en bloemen bij de Albert Heijn Foundation te hebben betrokken. Op dit moment zijn 18 leveranciers in 6 landen bij de Albert Heijn Foundation aangesloten en we willen naar 35 leveranciers in 11 landen. Ik ben per jaar zo’n 3 maanden op pad om onze leveranciers te bezoeken en draag er graag mijn steentje aan bij om ervoor te zorgen dat onze ambitie snel werkelijkheid wordt.

Gé Happe_DEF
Gé Happe – Strategisch inkoper Albert Heijn

Reacties

  1. Guy Rinat zegt

    Always interesting to follow Ge’s experience. It is inspiring to learn about the AH foundation. Wish you success in reaching your 10 years anniversary targets!

  2. Sofie Happe zegt

    Prachtig verhaal, geweldig om te lezen!
    ik vind het zeer bewonderenswaardig dat Albert Heijn zoveel terug doet voor de lokale bevolking.

    Liefs, van een zeer trotse dochter

  3. Frits Polman zegt

    Mooi verhaal. Hiermee mag AH veel meer mee doen om bekendheid te kweken bij zowel het personeel als de klant. Ik heb zelf met jou en een team groenteboeren mogen zien wat er in Zuid Afrika gebeurd op dit gebied (bij Westfalia) in 2006. Onvergetelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Laat hier een reactie achter! Bekijk onze richtlijnen en voor vragen kunt u ons e-mailen.