Duurzame ambities concreet maken

ambities concreet maken kl

Laatst belde collega Marco van Grinsven mij, verantwoordelijk voor onze distributiecentra (DC). Het weggooien van voedsel in de distributiecentra was hem een doorn in het oog: ‘Liliane, ik zou in 2017 eigenlijk in de DC’s niets meer willen weggooien.’ We kenden elkaar nog niet, maar hij was meteen mijn vriend: fantastisch als we duurzame ambities concreet maken!

Met een klein team binnen Albert Heijn houden we ons bezig met duurzaamheid. Duurzaamheid wordt vaak gebruikt als containerbegrip: elk bedrijf wil tegenwoordig laten weten ‘hoe duurzaam ze zijn of hoe duurzaam ze ondernemen’, omdat onze klanten stappen van ons verwachten op dit vlak.

De definitie van ‘duurzaam’ kun je helaas nergens terugvinden en wordt daarom verschillend ingevuld. Het belangrijkste is daarom dat je het voor jezelf of als bedrijf concreet maakt: ‘ik vind het welzijn van dieren belangrijk en daarom kies ik voor duurzaam vlees’ of ‘ik vind het belangrijk dat de arbeidsomstandigheden goed zijn van de producten die ik koop’.

Onze ambities

Wat ik zelf zo mooi vind in mijn baan is om het voor Albert Heijn concreet te maken. Albert Heijn heeft een aantal jaar geleden duurzame ambities bepaald – duurzaam of vergelijkbare termen als maatschappelijk verantwoord ondernemen, corporate responsibility en responsible retailing. Dat houdt in: we willen alle huismerken een stapje duurzamer maken, we willen CO2 besparen, een goeie buur zijn en steeds meer eten en drinken verkopen dat gezond is. De ambities zijn vertaald in kwantitatieve targets (bijvoorbeeld 20 procent CO2-besparing in 2015 ten opzichte van 2008): hierover leggen we verantwoording af aan Ahold en een accountant controleert onze data.

Dat zijn mooie ambities, maar er concreet mee aan de slag gaan is wat mij drijft. Afgelopen jaren heb ik vele gesprekken gevoerd met commerciële collega’s hoe we bijvoorbeeld onze producten moeten verduurzamen. In sommige producten zitten ingrediënten waar ‘iets mee aan de hand is’ in de wereld: er vindt bijvoorbeeld nog steeds ontbossing plaats om soja- en palmolieplantages aan te leggen. Dit gebeurt ver buiten ons gezichtsveld, maar de wereld wordt steeds transparanter, dus we weten steeds beter waar deze misstanden plaatsvinden. Daarom eisen we van onze leveranciers om duurzame soja en palmolie te gebruiken. Dat betekent dat ze afkomstig zijn van de juiste plantages.

Transparant

Een ander belangrijk onderwerp zijn de arbeidsomstandigheden waaronder onze producten gefabriceerd worden. Zogenaamde ‘hoogrisicolanden’ zijn benoemd, denk aan landen in Azië. Als wij in deze landen kopen, is het essentieel dat we weten waar het geproduceerd wordt en dat de werkgever zich houdt aan de regels ten aanzien van loon en werktijden. Omdat er vaak meerdere schakels in de keten zijn, betekent dat dat we willen dat onze leveranciers transparant zijn over hun toeleveranciers.

Zo zijn er nog tientallen voorbeelden: zoals onze megastap eerder dit jaar dat wij als eerste retailer grote volumes duurzame zalm kunnen aanbieden. Verpakkingen die zijn verkleind of van milieuvriendelijker materiaal zijn gemaakt, geconcentreerde schoonmaakmiddelen waardoor je minder verpakking nodig hebt. Ander voorbeeld zijn onze groente- en fruittelers, waarmee we jarenlange relaties hebben en die werken conform onze eisen ten aanzien van het gebruik van landbouwgrond en water.

Denken en doen

Om met elkaar de ambities om te zetten in concrete stappen betekent het dat veel afdelingen ‘duurzaam moeten denken en doen’. Bijvoorbeeld de juiste vragen stellen aan je leveranciers, het belang kenbaar maken, niet genoegen nemen met ‘nee, het is niet mogelijk’. We hebben inmiddels prachtige voorbeelden dat ‘de aanhouder uiteindelijk wint’: Allerhande en AH Bonus worden inmiddels gedrukt op duurzaam papier en ook de laatste varianten koekjes met chocolade zijn in het najaar UTZ-gecertificeerd.

Omvang

De omvang van ons bedrijf heeft voor- en nadelen: enerzijds kunnen productieprocessen worden aangepast vanwege ons volume, anderzijds is de beschikbaarheid soms beperkt, bijvoorbeeld bij duurzamere kip. Daarnaast hebben wij een breed assortiment, kijk bijvoorbeeld naar ons visassortiment, waardoor we op zoek moeten naar verschillende oplossingen vanwege de variëteit aan vis.

Ik ben trots op hoe tientallen collega’s afgelopen jaren duurzaamheid in hun DNA hebben gekregen: het is veel vaker onderwerp van gesprek met leveranciers, we vinden het onnodig om te verspillen – eten dan wel energie – we willen iets betekenen in de buurt en we helpen onze klanten gezondere keuzes te maken. Het kan altijd nog beter, maar we zijn met elkaar op de goede weg!

lilianevanheteren
Liliane van Heteren
Manager Responsible Retailing Albert Heijn

Reacties

  1. H zegt

    Hoezo duurzaam Albert Heijn: hoe kan het dat de vitamini’s , zo gezond, zich in van die milieuverontreinigende plastic emmertjes ( groot en klein) bevinden??

  2. zegt

    Defintie van duurzaam, is toch dat je leeft , zaken doet/ en produceert, op een manier die geen / weinig impact heeft op toekomstige generaties? Over gebruik van water, land en lucht, en schaarse grondstoffen?
    Dierenwelziejn en ethiek over hoe we met dieren omgaan, horen daar niet onder, maar beinvloeden wel vaak het duurxaamheids gesprek op borrels en feestjes merk ik. De rol die AH speelt in de stadswijken, een goede buur zijn, en mensen kansen bieden spreekt me ook erg aan, maar heeft niets met duurzaamheids beleid te maken.

    Valt mij op, dat in supermarktland, het vooral over dierenwelzijn gaat , als we over assortiment praten. En over koelingen afdekken. Minder over mee eten met het seizoen, of een transitie van dierlijk naar meer plantaardige voeding. (dierijke) Voeding productie is nl wel > 30% verantwoordelijk voor C02 uitstoot, meer dan transport op aarde.
    Ik denk dat AH, door zijn grootte idd heel veel kan bereiken samen met zijn leveranciers, dat is een voorrecht en een enorme kans voor alle mensen die bij Albert Heijn werken.
    Er wordt geschreven over duurzame soja en palmolie.. ik vraag me altijd af, waaruit de bijvoeding van de koe bestaat, en hoe de vlees koe en het varken gevoerd worden. Kan AH garanderen dat al deze dieren die sojaschroot eten, duurzaam sojaschroot eten, van geselecteerde diervoedingsleveranciers? Maw waar komt het veevoer vandaan?

  3. Simone Hertzberger zegt

    Beste René, dank voor deze vraag. Wij kunnen geen garanties geven over waar ons diervoeder vandaan komt. Wel zetten wij ons in voor het gebruik van duurzamer soja. We zijn lid van de Round Table Respponsible Soy, waar deelnemers zich inzetten voor soja waar geen oerwoud voor is gekapt. Grote veevoederproducenten zijn daar ook lid van. Nog onlangs kregen we een compliment van Greenpeace dat wij het moratorium tegen verdere ontbossing in Brazilië mede hebben ondertekend (als enige retailer in Nederland trouwens). We doen ons best en hebben in onze doelstellingen staan dat uiteindelijk alle soja duurzamer moet zijn geproduceerd. Maar dat gaat over soja voor direct gebruik. Op veevoeder hebben wij minder invloed, maar oefenen die invloed dus indirect wel uit. We houden in ieder geval scherp de vinger aan de pols of er verbetering komt in de sojateelt in Zuid Amerika.

  4. peter zegt

    wordt het tijd dat ze dit bij de bakkerijafdeling in de winkel ook gaan doen. van vijf winkels op maandag ong. 70 kratten oud brood retour

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Laat hier een reactie achter! Bekijk onze richtlijnen en voor vragen kunt u ons e-mailen.