Duurzaamheid door persoonlijke drijfveren

Michel de Rooij_DEF

Dat werken aan duurzaamheid veelal wordt gedreven door persoonlijke drijfveren en passie bewees Michel de Rooij. Geheel onverwachts is hij onlangs op 66-jarige leeftijd overleden. Michel was een visionair en innovator. In de bijna 50 jaar die hij voor Albert Heijn heeft gewerkt, was hij een drijvende kracht en rots in de branding achter veel baanbrekende projecten.

‘Het onmogelijke mogelijk maken’, dat was zijn missie. ‘Kan niet’, kende hij niet. Door zijn enorme netwerk en vasthoudendheid, kon hij bij ieder project de juiste expertises bij elkaar brengen en stap voor stap tot ongekende hoogte komen. Juist door die instelling heeft hij baanbrekend werk verricht voor Albert Heijn en daarmee ook voor de retail in Nederland.

Een belangrijke drijver achter de verlaging van CO2-uitstoot

Een van de meest zichtbare projecten waar Michel geweldige resultaten mee heeft bereikt, is het afdekken van de koelingen in onze winkels. Technisch veel vernuftiger zijn de warmteterugwininstallaties, het adiabatische koelsysteem bij AH  XL in Eindhoven en het retrofit-programma, waarbij het koudemiddel R449A werd ontwikkeld, zodat oude koelsystemen langer gebruikt konden worden. Alles bij elkaar is hij een belangrijke drijver achter de verlaging van CO2-uitstoot van de Albert Heijn-winkels.

Het begint ermee dat

Procestechnisch mag het ‘Volgende Week Open’-proces genoemd worden, waarbij de Albert Heijn-winkels in een week worden verbouwd. En natuurlijk de spreuk die hij meer dan eens uitsprak en hem op zijn lijf geschreven was: ‘Het begint ermee dat’. ‘Maak een keuze en begin! Laat je drijven door passie. En bouw dan door. Doe het elke dag een beetje beter. Wat als het nou waar is? Dan wordt alles mogelijk!’ Je zou het scrummen van de 20e eeuw kunnen noemen.

De klant voorop

Bijzonder was dat Michel geen technische opleiding had. Zonder inzet van diverse technische partnerbedrijven was hij ook nooit zover gekomen. Daar was hij zeer open over.  Hij vond ook oprecht dat de nieuwe technieken, hoe duurzaam ook, geen extra geld mochten kosten. De klant stond altijd voorop in zijn denken, en die klant wil nu eenmaal geen extra geld uitgeven.

Hoe kan het wel?

Wat kunnen we hier nu van leren? Niet dat we geen opleiding nodig hebben. Wel dat je vanuit je eigen invloedsfeer veel kan bereiken en dat het helpt om mensen te blijven stimuleren. “Hoe kan het wel’?”, lijkt ons een mooi motto. En als het om vermindering van CO2 gaat, kunnen we elkaar die vraag niet vaak genoeg stellen.

CO2-neutrale en energieleverende winkels

Michel was officieel al een jaar met pensioen, maar kon geen afscheid nemen van zijn werk. En wij niet van hem! We zetten zijn laatste project door. Hij wilde namelijk voor 2025 een supermarkt  neerzetten die CO2-neutraal is en zelfs energie levert. En waar hergebruik, Cradle to Cradle en de circulaire economie de standaard zijn. Wat nou als het wel kan!

Foto Anneke_DEF
Anneke de Vries – SVP Real Estate & Construction en Franchise

Brigitta Hogenes_klein
Brigitta Hogenes  – Sr. Director Ahold Realize

 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Laat hier een reactie achter! Bekijk onze richtlijnen en voor vragen kunt u ons e-mailen.