Verpesten supermarkten de samenleving of zijn ze een gemakkelijke en efficiënte manier om iedereen van voedsel te voorzien?

Zijn supermarkten goed voor de gezondheid?

Laten we eerst nagaan welke voordelen een gezonde shoppingtrip kan opleveren.

Zo vers mogelijk voedsel kopen.
Voedsel kopen met veel vitamines en mineralen.
Voedsel kopen zonder toevoegingen.
Natuurlijk onverwerkt voedsel kopen.
Lopend naar de winkels en wat beweging krijgen.
Chatten met winkeliers. Krijg wat sociale interactie en leer over het voedsel dat je koopt.

Helaas zult u, dankzij het bedrijfsmodel van moderne supermarkten, een van de bovenstaande voordelen krijgen.

Verpakt voedsel: Supermarktproducten zijn meestal verpakt. Maak een wandeling door uw lokale winkel en tel hoeveel gangpaden er zijn gewijd aan niet-verpakte goederen. Er is normaal gesproken alleen het groente- en fruitgedeelte bij de ingang van de winkel, en dan nog wat minder dan overtuigende imitaties van normale “high street” -winkels, zoals bakkerijen in de winkel, viswinkels, slagers en delicatessenzaken. Nu is het meeste verpakte voedsel per definitie niet vers, omdat het vele dagen, weken of maanden voor de verkoop in een fabriek wordt geproduceerd. Vitaminen en mineralen worden vaak verwijderd door verwerking of ontbreken in de ingrediënten. Soms worden ze weer toegevoegd als verrijking, wat een verbetering is, maar het lijkt stom om eerst de natuurlijk voorkomende vitamines en mineralen te verwijderen en er later weer wat van toe te voegen.

Vers voedsel: u zult veel geluk hebben om deze in supermarkten te vinden. Supermarkten verzenden hun voedsel vanuit monsterlijke depots door het hele land. Hierdoor kunnen ze goederen van over de hele wereld importeren, op een paar plaatsen goedkoop opslaan en later naar winkels door het hele land vervoeren. Vanwege het aantal kilometers dat het voedsel heeft afgelegd, vaak in containerschepen, is het voedsel normaal gesproken weken of zelfs maanden oud tegen de tijd dat het de schappen van de supermarkt bereikt. Deze methoden houden de prijzen laag, maar het nadeel is een hoop additieven en behandelingen die zijn ontworpen om het voedsel er zo vers mogelijk uit te laten zien. Helaas verliest het eten normaal gesproken zijn smaak. Het antwoord hierop, dat de supermarkten gebruiken, is om hun voedsel in suiker en zout te zetten om het gebrek aan smaak te verhullen. In het geval van groenten en fruit is dit niet mogelijk, en zoals iedereen die verse producten heeft geproefd uit een volkstuintje weet, is supermarktvoedsel een klasse van eigen smaakloosheid.

Seizoensgebonden voedsel: Een ander aspect van voedsel dat in supermarkten ontbreekt, is seizoensinvloeden. Sommigen geven er misschien de voorkeur aan om het hele jaar door toegang te hebben tot hetzelfde voedsel, maar het lijkt mij beter om van verschillende soorten voedsel te genieten als ze in het seizoen komen. Ten eerste zullen ze verser zijn, ten tweede krijg je meteen een variëteit en ten slotte kun je ervan genieten zonder al die miljoenen voedselkilometers die de Keniaanse sperziebonen en Zuid-Afrikaanse appels met zich meebrengen.

De auto is koning: supermarkten moedigen mensen aan om hun auto te nemen, een wekelijkse winkel te doen en al hun tassen mee naar huis te slepen in één grote wekelijkse klus. Door dit te doen missen ze regelmatig lopen naar de winkels en krijgen ze 3-4 keer per week beweging. De auto’s die eraan wennen, verstoppen onze wegen en de parkeerplekken worden buiten gebruik gesteld. Recreatieterreinen, speelvelden voor scholen en recreatiecentra zijn allemaal alternatieven die gebruik zouden kunnen maken van die grote ruimtes in het hele land die zijn gewijd aan parkeergarages. Factor in de vervuiling van zowel de auto’s als de enorme vrachtwagens die deze supermarkten bevoorraden en je krijgt een idee van de milieuschade die het leven met een grote supermarkt met zich meebrengt.

Service ontbreekt: de kwaliteit van de interactie met winkeliers die hun eigen winkels hebben, ontbreekt ook in de supermarkt. Ik vind mijn groenteboer en slager best bereid om me te laten weten wat het beste voedsel is dat ze hebben, om me van achteren te laten kiezen en te praten over hun bedrijf en leven in het algemeen. Deze interactie is naar mijn mening intrinsiek meer bevredigend en bevestigt het leven dan het sjokken rond de supermarkt. Helaas voor de arbeiders in de lokale supermarkten, staat het hoofdkantoor op bepaalde normen die niet dezelfde soort interactie tussen personeel en klanten toestaan.