AH Foundation Exchange 2017 van start

21373Logo AH Foundation Exchange - 350x350

Begin oktober vertrekken we met vier Albert Heijn collega’s naar onze Marokkaanse tomatenleverancier Azura, als onderdeel van het zesde uitwisselingsprogramma van de Albert Heijn Foundation. Deze week nemen we vier Azura medewerkers mee naar Albert Heijn locaties in Nederland. In deze blog stellen we ons voor.

Het videoverslag van deze week vind je binnenkort ook op AH Blog.

Marieke Antoni - 300x300

Marieke Antoni

Leeftijd: 35

Functie: Categoriemanager Vers Albert Heijn To Go hoofdkantoor Ahold Delhaize in Zaandam

In dienst sinds: november 2007

 

“Ik begon bij Albert Heijn als trainee. Het eerste jaar van mijn traineeship was ik Junior Brand Manager, het tweede jaar functioneerde ik als Assistent Supermarktmanager bij Albert Heijn aan de Kinkerstraat in Amsterdam. Daarna ben ik twee jaar Assortimentsmanager Houdbaar geweest bij Albert Heijn Online. De drie jaren erna Categoriemanager Aardappelen, Groente en Fruit, Bakkerij en Kaas bij Albert Heijn België en nu ben ik Categoriemanager Vers voor Albert Heijn To Go. Bij de Albert Heijn Foundation denk ik gelijk aan sociale projecten in Afrika: de Foundation is een enorm goed initiatief dat voor verbinding zorgt. Ik hoefde dan ook niet te twijfelen toen mijn HR Business Partner me vroeg of ik wou deelnemen aan de Exchange dit jaar. Ik hoop meer kennis te vergaren over de wereld van onze telers en van de projecten die worden gedaan door de AH Foundation. Ook hoop ik die kennis in mijn verdere loopbaan te kunnen toepassen bij andere sociale projecten of bij het zelf opstarten van iets om de leefomstandigheden in arme landen te verbeteren. We bereiden ons met de deelnemers in Nederland druk voor door ons te verdiepen in de wereld van de tomaat. Hopelijk lukt het om niet teveel stress te ervaren bij het uitwerken van de business case naast mijn huidige baan. Ik ben zelf nog nooit in Marokko geweest, maar ik denk dat het een enorm divers land is qua mensen, cultuur, mate van ontwikkeling en natuur. Daarnaast heb ik begrepen dat Azura een zeer grote teler is dus een professioneel bedrijf en – gezien hun participatie aan de AH Foundation – ook een sociaal bedrijf.”

 

Jeroen Duijndam - goede

Jeroen Duijndam

Leeftijd: 47 jaar

Functie: Operationeel Manager Besturing distributiecentrum Albert Heijn in Pijnacker

In dienst sinds: 1986

 

“Ik ben ooit gestart op de centrale slagerij bij een Albert Heijn winkel in Zoetermeer. Daarna heb ik voor Commercie gewerkt op het hoofdkantoor in Zaandam, vervolgens als Teamleider in het destijds nieuwe distributiecentrum van Albert Heijn in Pijnacker en toen als Operationeel Manager in het distributiecentrum van Gall & Gall in Delfgauw. Erna heb ik diverse managementfuncties vervuld binnen het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam en nu ben ik Operationeel Manager Besturing in het distributiecentrum van Albert Heijn in Pijnacker. Als ik aan de Albert Heijn Foundation denk, denk ik aan enthousiaste verhalen van collega’s die hier eerder aan hebben deelgenomen. Ik ben er trots op dat het bedrijf waar ik voor werk op deze manier verantwoordelijkheid neemt. De Exchange is een schitterend programma met veel ondersteuning en goede voorbereiding vanuit de Foundation. Door hieraan deel te nemen ga ik samen met collega’s uit verschillende disciplines kennis uitwisselen en trachten een complete productgroep te doorleven en te begrijpen. Natuurlijk samen met de deelnemers van Azura. Doel is om samen te winnen: als Albert Heijn en Azura. Wij – deelnemers van Albert Heijn – bereiden ons voor door regelmatig bij elkaar te komen, telers en leveranciers te bezoeken, te praten met collega’s binnen de organisatie en onderzoek te doen. Wat ik hoopte mee te maken is inmiddels in volle gang: met collega’s die je van tevoren niet kent op een professionele en prettige manier je samen ergens in verdiepen, geheel in lijn met de strategie van Albert Heijn. Je wilt natuurlijk ook een goed eindresultaat opleveren. Met hoe de voorbereidingen nu verlopen, heb ik er vertrouwen in dat ons dit gaat lukken. Marokko ken ik nog niet en heb ik nooit eerder bezocht. Ik wil er daarom nog tijd in steken om te verdiepen in het land. Naast dat een trots familiebedrijf als Azura hier is gevestigd, is het ook het land waar veel collega’s binnen Albert Heijn hun roots hebben en met trots over vertellen.”

 

Martijn Meeuwissen

Martijn Meeuwissen

Leeftijd: 36

Functie: Concept Developer Formule Albert Heijn hoofdkantoor Ahold Delhaize in Zaandam

In dienst sinds: 2008

 

“Ik ben negen jaar geleden bij Ahold Delhaize begonnen als trainee in de starterfunctie van Junior Merchandiser Houdbare Maaltijdcomponenten. In het tweede jaar van mijn traineeship vervulde ik de functie van Assistent Supermarktmanager bij onze Albert Heijn aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Vervolgens werkte ik in 2010 als Junior Categoriemanager Non-food voor Etos. Daarna ben ik aan de slag gegaan als Formule Profielmanager voor Etos winkels op NS stations. Sinds 2015 werk ik als Concept Developer Formule voor Albert Heijn. Als ik denk aan de Albert Heijn Foundation, dan denk ik aan onze waarde Samen winnen. Toen ik van mijn leidinggevende hoorde dat ik was geselecteerd voor het programma, was ik aangenaam verrast. Het programma is erg leerzaam. Je komt in contact met nieuwe mensen en disciplines binnen de organisatie. Daarnaast is het waanzinnig om een kijkje te nemen in de voedselketen van tomaten. Ik bereid me voor op de business case door te studeren in boeken, op internet en YouTube, analyses te maken op basis van interne cijfers en door het bezoeken van zowel winkels als spelers uit de voedselketen van tomaten, zoals Bakker Barendrecht. Daarnaast werken we aan teambuilding met de deelnemers van Albert Heijn. Ik hoop op een energiek avontuur met liefde voor voedsel en mens! Marokko zie ik als ongekend mooi en divers land met vele gezichten. En ook als land dat in sommige maatschappelijke ontwikkelingen ver achterloopt op West-Europa. Azura is een grote professionele tomatenleverancier die levert aan een hoop gerenommeerde retailers in Europa. Ik verwacht een professioneel bedrijf met hoge kwaliteitsstandaarden, een groot aantal seizoenswerknemers en arbeidsintensieve werkzaamheden.”

 

Edwin Spliet (2) - goede

Edwin Spliet

Leeftijd: 47

Functie: Operationeel Manager Albert Heijn winkels in Den Haag Zuid

In dienst sinds: april 1987

 

“Ik ben als winkelmedewerker begonnen bij Albert Heijn. Vanuit die functie ben ik doorgegroeid tot supermarktmanager en nu ben ik operationeel manager. In 2007 ben ik in die functie begonnen voor ons distributiecentrum in Pijnacker, op dit moment voor onze winkels in Den Haag Zuid. De Albert Heijn Foundation betekent voor mij maatschappelijke verantwoordelijkheid en past volgens mij volledig bij onze missie: alle ingrediënten voor een beter leven, voor iedereen. Mijn leidinggevende droeg me voor om mee te doen aan de Exchange, die je inzicht en kennis en verruimt. Dit is dan ook gelijk de winst. Daarnaast ben je ambassadeur voor de rest van je loopbaan bij Albert Heijn. Ik bereid me voor door in dialoog te zijn en veel samen te werken met de andere deelnemers. Zo ontdekken we samen de verschillen en kwaliteiten van iedereen en kom je er ook achter wat jouw grootste toevoeging is aan het team. Ik hoop veel inzichten krijgen in de tomatenwereld met Azura: een grote, professionele organisatie en goede kwaliteit tomaten levert. Ook hoop ik een goed beeld krijgen van het land Marokko: een islamitisch tweedewereldland. Ik kijk er naar uit om het land te bezoeken, waar veel van mijn vrienden en collega’s vandaan komen. Ik vind het spannend om veel te moeten communiceren in het Engels. Op dat vlak zal ik over drempels heen moeten.”

 

Reacties

    • Blog team AHF Exchange zegt

      Bedankt voor je reactie, Nel. We moeten inderdaad altijd op de kosten blijven letten. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk dat onze medewerkers zich blijven ontwikkelen. Daarom organiseren we onder andere workshops, Summercamps en uitwisselingsprogramma’s met onze leveranciers voor ze. Bovendien kan de businesscase, als onderdeel van deze uitwisseling, voordelen opleveren voor zowel de klant als de gemeenschap ter plaatse. Hartelijke groeten, het Blog team AHF Exchange

  1. Marjan zegt

    Hartstikke goed plan. AH investeert in zijn werknemers, en dat in deze tijd van ZZP’ers en tijdelijke dienstverbanden. De toeleverancier krijgt een betere band met z’n afnemer. En het personeel wordt meer wereldburger. Top!

  2. T zegt

    Ik ben geinteresseerd in de producten uit Israel. Die zijn altijd net een beetje smakelijker. Dit keer waren er biologische aardappelen. Zeer goed, zijn nu vervangen door Nederlandse, ook wel okee, maar die uit Israel, zijn net ietsje gemakkelijker te ontvellen, en net een beetje meer smaak.

    Die heerlijke SHARON vruchten uit Israel, heb ik al zeer lange tijd niet meer gezien. Ook verder niets.

  3. Kwan zegt

    Geachte T, Het gaat niet altijd om de smaak, maar ook om de milieuvriendelijkheid van de produkten. Mijn voorkeur uit oogpunt van milieu gaat uit naar produkten van dichtbij en niet uit verre landen als Israel of Afrika.

  4. Henriëtte zegt

    met de vorige spreker eens, meer regionaal, wel logisch om mandarijnen uit Marokko of Spanje CQ Griekenland te importeren, dan ook Europa en EEG landen.

  5. Marjan van Heuvelen zegt

    Ik heb toch een ambivalent gevoel bij die tomaten uit Marokko: Nederland produceert ook tomaten en die worden op hun beurt ook weer geexporteerd. Ik zie in gedachten al een heleboel kistjes tomaten over de weg en door de lucht heen vliegen. En het is al zo druk op de weg en in de lucht. Het ontbreekt er nog maar net aan dat Marokko tomaten uit Nederland importeert.

  6. Theo Schaepe zegt

    Theo Schaepe zegt;

    Mijn ervaring is dat tomaten en aardbeien afkomstig uit die landen niet echt smakelijk zijn, rijpen te snel zei mij oude vader altijd.

  7. À. van den Heuvel zegt

    Ik kan niet begrijpen waarom er tomaten en nog meer producten die in ons land worden geteeld uit het buitenland moeten komen! In pricipe koop ik deze niet of koop deze ergens anders! Dit is een geld kwestie van prijs boven kwaliteit en steun aan Nederlandse bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Laat hier een reactie achter! Bekijk onze richtlijnen en voor vragen kunt u ons e-mailen.