NIX18, daar staan we voor

NIX18_cmyk_payoff_grijs

Als Operationeel Manager bij Albert Heijn ben ik eindverantwoordelijk voor een groep van 22 winkels in de regio Zuidwest Nederland. Toezien op een goede naleving van de regels rondom de verkoop van alcohol is een belangrijk onderdeel van mijn baan. Maar hoe doe je dat?

Het is een grote verantwoordelijkheid. Alcohol verkoop aan minderjarigen mag niet van de wet, bovendien dragen we als Albert Heijn een maatschappelijke verantwoordelijkheid en willen we het ook niet.

De knop om

Een paar jaar terug besefte ik voor het eerst hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat jonge klanten niet aan alcohol kunnen komen. Cees van Vliet, directeur winkels en distributie, las tijdens een bijeenkomst een  brief voor waarin de gevolgen van overmatig alcohol gebruik onder jongeren pijnlijk naar voren kwamen. Ik was diepgeraakt, samen met mij vele collega’s. Het werd muisstil in de zaal. Voor mij ging op dat moment de knop om. Ik stelde mezelf terplekke ten doel tot het uiterste te gaan om te voorkomen dat dit ooit nog kon gebeuren.

Moeilijke opdracht

Hoe moeilijk die opdracht is, realiseerde ik me toen mijn dochters van 16 jaar een bijbaantje als caissière kregen bij Albert Heijn. Het was begin 2014 en de wetswijziging met betrekking tot de verkoop van alcohol en tabak (niets onder de 18) was net van kracht. Vanaf dit moment was het   verboden om alcohol en tabak te verkopen aan jongeren onder de 18 en riskeerden bedrijven ook een boete bij overtreding. Mijn dochters maakten zich zorgen; wat als zij per ongeluk alcohol aan een minderjarige zou verkopen? Het is ook een lastige opgave en een grote verantwoordelijkheid voor een zestienjarige.

Coaching en zelfvertrouwen

Als winkelmanagement is het onze taak om caissières te coachen en het benodigde zelfvertrouwen te geven om de regels na te kunnen leven. Dat doen we door hen, ter plekke, bij de kassa te ondersteunen, maar ook door het onderwerp bespreekbaar te maken. Wel op een positieve manier, is mijn overtuiging. Dus vooral belonen voor een goede naleving van de regels in plaats van alleen nadruk leggen op de momenten dat het niet goed gaat.

Certificaten

Vanuit die overtuiging heb ik de certificaten bedacht. Dit zijn de certificaten die caissières krijgen als zij zijn geslaagd voor een interne controle. Tijdens deze interne controles proberen minderjarigen alcohol te kopen bij Albert Heijn. Ik zag de trots bij de medewerkers zodra ze zo’n certificaat kregen. Toen wist ik: dit is de manier om het verschil te maken.

Bewustzijn onder medewerkers

Naast het belonen van een goede naleving van de regels is het belangrijk dat medewerkers snappen waarom Albert Heijn zoveel belang hecht aan het naleven van de regels rondom alcohol- en tabaksverkoop. Het is tenslotte gemakkelijker om je aan de regels te houden als je de noodzaak ervan inziet! In 2015 hebben we samengewerkt met de Erasmus Universiteit van Rotterdam. Specialisten lieten onze teamleiders zien wat alcohol met je lichaam doet en waarom Albert Heijn zich dus zo hard maakt. Bekijk dit filmpje om een indruk te krijgen van de bijeenkomst.

NIX18-coaches

Om deze kennis over te dragen op de winkelvloer heb ik in ieder van onze winkels een NIX18-coach aangesteld. Een NIX18-coach is een teamleider die zich in het bijzonder inzet voor de naleving rondom alcohol en tabak. Iedere winkelgroep heeft een ambassadeur (een supermarktmanager) waar ik regelmatig mee overleg. Met dit team van ambassadeurs zorg ik voor de interne controles en het het terugkoppelen van de resultaten. De NIX18-coaches blijken effectief; winkels met een coach scoren beter op controles dan winkels zonder coach. Met een besloten Facebook-pagina houden we de NIX-coaches verbonden en posten we regelmatig activaties. Zo zorgen we ervoor dat het thema met regelmaat de nodige aandacht krijgt. Ook gebruiken de coaches de pagina om elkaar te informeren, vragen te stellen en successen te delen. Erg inspirerend!

Samen

Ik ben erg trots op de resultaten en op de NIX18-coaches in het bijzonder. Een goede naleving van het NIX18-beleid is alleen mogelijk door samen te werken en allemaal je verantwoordelijkheid te pakken. We hebben samen met onze medewerkers de handen ineen geslagen en het resultaat mag er zijn! Daar sta ik voor.

Martin Kruijmel_DEF
Martin Kruijmel – Operationeel manager Albert Heijn

Reacties

  1. Inge Kippers zegt

    Complimenten Martin hoe jij dit met alle ambassadeurs aanpakt. Ik ervaar van dichtbij dat je dit vanuit overtuiging doet en dat lees ik ook uit je blog. TOP!

  2. Willemien Visser zegt

    Martin, een prachtig initiatief. Zowel de aanpak in je winkelgroep als het delen via deze blog. Dat gaat allemaal helpen om in onze winkels tot een 100% score op ‘Niet verkopen onder de 18 jaar’ te komen.

  3. zegt

    Goedemiddag,

    Ik vind het goed dat de AH een duidelijk plan heeft opgesteld om alcohol en tabak verkoop onder jongeren te reguleren en op een zo correct mogelijke manier probeert de wet na te leven. Echter inmiddels ben ik van mening dat jullie hierin een beetje zijn doorgeslagen. Als ik als 29-jarige vader op een woensdagmiddag met mijn dochtertje van 5 jaar volledig bepakt met boodschappen even snel naar de service balie loop om een pakje shag te kopen en mij de vraag wordt gesteld of ik mij kan legitimeren vraag ik me af hoe serieus jullie servicemedewerkers zichzelf nemen. Ik moet natuurlijk ten alle tijden mijn legitimatie bij me hebben, maar indien dit door omstandigheden even niet het geval is zou enig begrip van AH-zijde wel op zijn plaats zijn. Volgens mij is het legaal om tabak te kopen vanaf 18 jaar.

    Daarnaast: ik heb een volle baard, ik ken geen 17 jarige jochies met een volle baard, ik heb mijn dochter van 5 bij me, dit zou betekenen dat ik op mijn 12e al een kind zou hebben gemaakt, ik ben volledig bepakt met boodschappen en mevrouw achter de balie verwacht dat ik deze samen met mijn dochter op de fiets mee naar huis ga nemen omdat ik nog geen 18 ben?

    ik heb mij keurig omgedraaid en me hier niet misdragen in het bijzijn van mijn dochter, maar u kunt begrijpen dat ik absoluut niet blij ben met een dusdanige situatie. Dit voorval vond plaats in de AH in het retail park in Roermond.
    Ik krijg het gevoel dat medewerkers zich verplicht voelen om jullie richtlijnen te volgen in plaats van een eigen inschatting te kunnen/mogen maken. Of de medewerkster in kwestie is inderdaad wereldvreemd wat ook verklaard waarom ze achter de servicebalie bij de AH staat(dit is onvriendelijk, net als de aanname dat ik nog geen 18 zou zijn)

    • Jan Tool zegt

      Altijd ben ik vriendelijk te woord gestaan door de balie medewerker {ster} XXL ALKMAAR
      Zij is verplicht haar werk goed te doen meneer moet bedenken dat zij dit wettelijk moet vragen

  4. Martin Kruijmel zegt

    Beste Daan,

    Hartelijk dank dat je ons deelgenoot maakt van je ervaring in onze winkel in Roermond. Wij begrijpen je verbazing. Alcoholverkoop aan minderjarigen is maatschappelijk een buitengewoon gevoelig onderwerp. Supermarkten, dus ook Albert Heijn, worden zeer nauwlettend in de gaten gehouden door de lokale en landelijke politiek als het gaat om het volgen van de wettelijke regelgeving.

    Iedere vergissing bij de verkoop van alcohol, die naar aanleiding van strenge en regelmatige controles aan de oppervlakte komt, wordt ons kwalijk genomen. En terecht, want zoals gezegd wíllen wij ook geen alcohol aan minderjarigen verkopen. Daarom trainen wij onze medewerkers voortdurend en houden wij ze alert als het gaat om regelgeving.

    Het komt dan inderdaad wel eens voor dat aan iemand die overduidelijk ouder is dan 18, zoals jij, toch nog om legitimatie wordt gevraagd. Wij betreuren dat dit het bezoek aan onze winkel minder aangenaam heeft gemaakt. Wij hopen echter op je begrip. Onze medewerkers doen hun uiterste best om datgene waar Albert Heijn voor staat waar te maken en willen daarbij geen enkel risico lopen. Nogmaals dank voor je reactie en we zien je graag weer in onze winkel.

    Hartelijke groet,
    Martin Kruijmel
    Operationeel Manager Albert Heijn regio Zuidwest Nederland

    • Abuela zegt

      zie het als een compliment dat je er erg jong uit ziet. De medewerkers doen hun werk en hun best. Dus een vervelende opmerking was ook niet op zijn plaats geweest.

    • Lia zegt

      Beste Martijn,

      Ook ik werd afgelopen weekend bij de kassa bijna 12 jaar jonger geschat. Ik heb gewoon mijn ID laten zien en we konden er beide wel om lachen gelukkig. Zij was wel zichtbaar in verlegenheid gebracht door deze foute inschatting.
      Nu ik de reacties hier lees, komt het blijkbaar vaker voor. Leeftijd inschatten is niet makkelijk, maar wellicht is hier een training op z’n plaats? Wel positief vind ik de actie met de sleutelhanger, dit laat zien dat de AH bekend is met de moeilijkheidsgraad van het inschatten van de juiste leeftijd en speelt hier op in. Ik hoop wel dat ik geen verzameling van sleutelhangers krijg….
      Succes!

      • Martin Kruijmel zegt

        Beste Lia,

        Dank voor je sportieve reactie! Het is inderdaad heel lastig om de leeftijd van de klant juist in te schatten. We organiseren regelmatig trainingen rondom alcholverkoop en daar maakt het inschatten van de leeftijd onderdeel van uit.
        Verkeerde inschattingen zullen er echter blijven, vandaar onze sleutelhangers. We zullen je er geen tientallen opsturen….

        Groet, Martin

  5. Ivms zegt

    In Amerika is het de gewoonste zaak van de wereld ; je moet altijd je ID laten zien als je alcohol koopt, maakt niet uit hoe oud je bent. Lijkt mij de oplossing . De koper moet aantonen dat hij boven de 18 is en gerechtigd is alcohol te kopen , de kassamedewerker hoeft geen inschatting te maken om wel of niet naar een ID te vragen.
    Kortom de verantwoordelijkheid tot aankoop wordt bij de koper neergelegd en niet bij de kassa medewerker. Geen ID bij je , dan kun je geen alcohol kopen. En, in NL ben je wettelijk verplicht je Identiteitskaart bij je te hebben.

  6. Nico van der Meer zegt

    Nico vraagt

    Graag halal vlees en vleeswaren op t belgie plein in amsterdam wordt al een half jaar beloofd wie gaat er nu echt wat aan doen ???????

  7. B.grielen zegt

    Ik ben blij dat dit besluit er is.Maak nog weleens wat mee in het ziekenhuis wat met alcohol bij jongeren gebeurt.En daar wordt ik niet vrolijk van.

  8. C .Huijboom zegt

    Ga zo door, het is en blijft belangrijk controle, betreft alcohol en tabak, ik weet heel veel. Het schaad enorm bij jonge kinderen. En dan heb je de poppen aan het dansen. Om het weer ooit goed te krijgen. Goed de spelregels hanteren. Jongeren en in de groei hebben dit keihard nodig. Zodat ze weten dat het echt zo moet. Ik teken er voor. En wees blij als je zo jong ingeschat wordt helemaal toppie. Toch een compliment. Zo mag ieder dat zien, die daar zin in heeft. Helaas. Het komt wel eens anders over, als de bedoeling is. Dat kan gebeuren. Het zijn allemaal mensen in ontwikkeling en groeifase, en ieder doet zijn best. Op zijn of haar manier, prik er even doorheen. Toch. Succes met alle geode plannen.

  9. Gerrit J. Pas zegt

    Het is altijd weer een plezierig iets om bij AH boodschappen te doen
    Je word er vriendelijk geholpen en de medewerkers zijn behulpzaam
    Ik zou zeggen ga op deze voet verder en u overtreft alle anderen

    • Vojtech Galany zegt

      Ben me eens,en van herte anbevolen=vaste klient filiaal AH Nw.Ebbingestraat 73=de verkopsters=rszijn behulpzam zo nodig,nem ook de tijd /ondanks hun eigen net gedaaNE WERKZAMHEIDEN/EN OOK BIJ DE KASSA ZIJN DE DAMES BEHUPLZAAM EN VRIENDELIJK,=MERMALEN IS MIJ VOORGEKOMEN,DAT DE KASSEIRE,EKSUKSES VROEG AAN ACHTER MIJ VOLGENDE KLIENT,EN MET DEZE TOESTEMING HIELP EN ZIJ MIJ MIJN GEDANE EN BETALDE BODSCHAPEN INPAKEN IN TASSEN=IK ZELF LIJD NAMELIJK AAN PART.EPILEPSIE=EN DES TE MEER KAN IK DEZE EKSTRA “SERVIS”WADEREN-SPANING VERORZAK DE ABSANCES=NEUROLOGISCH BENOEMING.dANK BIJ DEZE.

  10. zegt

    Wij komen veel bij 2 filialen van AH in Hoogeveenmijn vrouw gaat veel naar de Griendsveenweg in Hoogeveen en ik doe voor ons kantoor veel boodschappen bij AH Offerein in de Weide te Hoogeveen. een leuke ervaring was met de kerst zelf een kerstpakket samenstellen bij deze AH. 50 medewerkers van onze stichting zijn er die avond geweest en wij zijn erg gastvrij ontvangen met koffie en een hapje en een drankje na afloop. Super leuk AH bedankt

  11. Vergeer zegt

    Alcohol wordt door de maatschappij nog steeds omarmd. Als je niet meedoet dan ben je niet gezellig.
    Gezelligheid bestaat uit hele andere aspecten. Gelukkig gaat Albert Heijn er goed mee om.
    Door dit aan jullie medewerkers te laten zien is zo verstandig.
    Het zou goed zijn als in de onderbouw van het voortgezet onderwijs ook zulke sessie zouden worden gegeven.
    Pluim voor Albert Heijn.

    • Martin Kruijmel zegt

      Beste Vergeer,

      Hartelijk dank voor je reactie. Een hart onder de riem voor Albert Heijn als uitvoerder van de wet.

      Groet, Martin Kruijmel

  12. Harry zegt

    Behalve de goede initiatieven, wil ik er een aan toevoegen. Ik namelijk ben geschrokken van het gedrag en beleid van de Albert Heijn vestiging in Ede.
    Mijn zoon van 17 wilde graag een vakantiebaantje en werd van het kastje naar de muur gestuurd, moest 4x het sollicitatieformulier + een kopie van zijn ID inleveren en vervolgens weken wachten. Afspraken met mijn zoon werden niet nagekomen of hij moest zich weer bij een andere persoon melden.

    Als oud werknemer van Albert Heijn ben ik hier erg van geschrokken en boos. Mijn zoon die aan het begin van zijn lange werkcarrière zit wordt nu al geconfronteerd met dit lelijke voorbeeld. Kennelijk ligt de personalia van mijn zoon op straat als ze 4x om een sollicitatieformulier met kopie ID vragen. Mag AH wel vragen om een kopie ID en wat doen ze met deze formulieren als ze er 4x om moeten vragen? Wat moet mijn zoon nu wel niet denken van een AH en is de AH hem geen excuus verschuldigd?

    Bent u transparant en plaatst u dit?

  13. G zegt

    Hoi
    Was bij ah. In hilvarenbeek, kunnen beter stoppen daar met alcohol verkopen.
    Ben zelf 40 + met mijn kinderen effe boodschappen doen voor de camping, kreeg niet eens mijn treetje radler bier mee van 2% omdat mijn kinderen nog geen 18 waren.
    Dit was 1e en laatste bezoek aan de ah hilvarenbeek,

    Volgende keer wel bij jumbo shoppen, kijken of ze daar klant vriendelijker zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Laat hier een reactie achter! Bekijk onze richtlijnen en voor vragen kunt u ons e-mailen.